Ärtmiddag hösten 2019

Tomas pratar om T-X (T-7A)

Den 10 oktober var det dags för höstens ärtmiddag till vilken 55 personer anmält sig. Sannolikt rekord. Kanske berodde det på att vi lyckats engagera Tomas Karlsson från SAAB att hålla föredrag om SAAB och Boeings gemensamma satsning på skolflygplanet T-X.
Maten kom som vanligt från ”Kockduon” i Linköping och det var som vanligt Mårtensson som höll i ”mattrådarna” och alla verkade – som vanligt – nöjda.

Tomas höll ett mycket intressant föredrag om T-X, vilket numera officiellt kallas T-7A Red Hawks.  2 stycken provflygplan, tillverkade i Linköping, flyger idag i USA. Ytterligare 5 provflygplan kommer att tillverkas, varav bakkropparna  i Linköping, och skeppas över till USA. Samtidigt bygger SAAB en fabrik i USA för tillverkning av bakkroppen till de serie

tillverkade planen, som beräknas börja levereras 2023.

2024 ska enligt planerna T-7A vara i drift i pilotutbildningen i USAF. De utbildar i snitt ca 1000 piloter om året. I Sverige utbildas 8-10 st!
T-7A skall ersätta de gamla T-38-orna som har gått mycket längre än planerat. De började tillverkas 1959 och kommer inte att vara utfasade förrän runt 2034.
Man har försökt att i möjligaste mån använda lösningar och erfarenheter från F15, F18 och Gripen i utvecklingen. D v s sådant som är beprövat och bevisligen fungerar.

Motorn är i princip samma som i Gripen modell C och D och försedd med EBK. En annorlunda lösning är t ex att sidrodren på de båda fenorna kan användas som luftbroms och då fälls båda utåt. Sidrodren och stabbens halvor är lika och kan användas på båda sidor. Planet är högvingat och man kan i princip gå rak under. Apparater sitter i brösthöjd för lätt åtkomst. Motorbyte på under en timme o s v. Allt för att underlätta underhåll. Läraren sitter bakom eleven, med så högt att han har lika bra sikt som eleven.

Imponerande att SAAB tillsammans med Boeing lyckats med detta
Flera bilder från ärtmiddagen .

/Sture Axelsson