Fredagen den 6 december presenterades på Flygvapenmuseum en biografi över Flygdirektören (bl a) Henry Kjellson. Ett antal speciellt inbjudna från bl a media, kamratföreningar, försvarsmakten samt sist men inte minst sonen och skådespelaren Ingvar Kjellson, fick lyssna till bokens författare, Thure Svenssons, presentation av boken och av Henry Kjellsons liv i korthet.

Han gick igenom hela Kjellsons liv från vaggan till graven i princip. Född och uppvuxen i Malmslätt visade han tidigt att han hade läshuvud. Han lärde sig läsa innan han började skolan och började direkt i andra klass sedan hoppade han över varannan klass och kom som 9-åring in läroverket i Linköping.  ( Något för dagens skoldebattörer att tänka på).

Mest känd är ju Kjellson för att vara flygvapnets förste flygingenjör och för sin konstruktion av Tummelisa. Han konstruerade/modifierade själv, eller i samarbete med andra, inte mindre än 13 av flygvapnets tidiga flygplanmodeller.
Han var stor föregångare vad gäller flygsäkerheten inom flygvapnet och var både besiktningsman och haveriutredare.Få kanske känner till att han tidigt även konstruerade en kamera. Hans, och övriga familjens, stora intresse för bågskytte gjorde att han
konstruerade både båge och pilar i stål och tillsammans med hustrun Tina deltog han i flera mästerskap.Under hela sitt liv målade han tavlor, var intresserad av astronomi och astrologi.
Han intresserade sig också mycket för forntidens teknik och skrev flera böcker om bl a Egyptens byggnadsverk.
Han hade även åsikter om bibelns ursprung och lärde sig hebreiska för att kunna läsa den på originalspråket.

En onekligen mycket märklig man med många strängar på sin lyra och som man undrar: Hur hann han med allt detta?

Skaffa boken och läs den!
Den finns att köpa på Akademibokandeln på Storgatan i Linköping, även Corren kommer nog att sälja den.

Pris 200 kronor med 20 % rabatt för ÖFS-medlemmar.
ÖFS Kansli kommer också att skicka ut den på beställning.

/ Sture Axelsson