Ny bok om Carl Silow

Fredagen den 24 april presenterade Thure Svensson ytterligare en bok om en känd profil som verkat på Malmen.
Den 1 maj är det 100 år sedan löjtnant Carl Eli

s Silow, som det första dödsoffret inom svenskt flyg, störtade med sitt flygplan på Malmen. Platsen där planet slog ner var i närheten av skjutbanorna och kallades senare för ”Silows kulle”För att hedra minnet av honom har Thure Svensson skrivit en bok där han berättar om Silows karriär. Först som officer vid Älvsborgs regemente sedan flygutbildning på Malmen med aviatördiplom nr 11 för att senare bli en framstående pilot och föregångsman inom det unga svenska militärflyget.

I boken redogör han också så ingående som möjligt om händelseförloppet och orsaken till haveriet. I samband med haveriet skadades också en flygelev, löjtnant Gustaf De la Gardie, mycket svårt, men överlevde även om hans karriär som flygare var över.
Till bokreleasen var ett antal representanter för olika flyghistoriska föreningar liksom medlemmar från familjen Silow inbjudna.

Efter Thures presentation berättade major Michael Rosenquist, stf chef på militära Flygskolan, om dagens flygutbildning och flygsäkerhet inom Försvarsmakten. Från det första haveriet med dödlig utgång via de mycket haveridrabbade 40-, 50-och 60-talen till de senaste 7-8 åren utan dödliga haverier.

Som avslutning berättade Sven Scheiderbaur, f d chef FVM, att hans mormor, som var sjuksköterska på Linköpings lasarett, när hon skulle städa operationsrummet efter Silow, hittade en uniformsknapp. Denna knapp sparade Svens morfar och den finns nu sparad i den cigarrlåda där den legat sedan dess.

Boken, som är en del i ÖFS bokserie Ikaros,  finns att köpa i Flygvapenmuseets shop och kostar 175:-

Thure Svensson

Text och bild/ Sture Axelsson