Ny bok om Tummelisa.

Fredagen den 28 mars 2014 släppte Göran Danbolt sin bok om Tummelisa.
Ett antal inbjudna från olika kamratföreningar bl a fick lyssna till Görans presentation av boken och en hel del fakta om bakgrunden och tillkomsten av flygplanet Tummeliten, som senare fick

Danbolt signerar Tummelisabok

namnet Tummelisa.

Göran berättade om bokens tillkomst på Flygvapenmuseet i autentisk miljö, i skuggan av dels en riktig ”Lisa” dels en modell.
Efteråt bjöds på kaffe och tårta och Göran signerade böcker som en riktig kändis…

Tummelisamodell

Boken innehåller även kommentarer från förare som flugit Tummelisa och framför allt från Mikael Carlson som byggt och flyger en fullskalemodell av Tummelisa.
I boken finns även kopior av de originalritningar efter vilka Henry Kjellson byggde planet och även förarinstruktionen skrivna av Ferdinand Cornelius.
Boken är rikt illustrerad och på 112 sidor.
Den säljs för 200:- ( 160:- för ÖFS-medlem) via ÖFS kansli tel 013-297598 eller via lisa@ofsflyg.se

Text & foto/ Sture Axelsson